Borgerservice på bibliotekerne

På bibliotekerne i Hinnerup, Hadsten, Hammel og Ulstrup kan du få hjælp til udvalgte borgerservicerelaterede opgaver. Det er vigtigt, at du bestiller tid på forhånd. Der er tider tilgængelige i bibliotekernes betjente åbningstid.

Personalet kan bl.a. hjælpe dig med oprettelse eller vedligehold af MitID og guide dig i forbindelse med selvbetjeningsløsninger på borger.dk. 

  • Husk at medbringe gyldig billedlegitimation, hvis du skal have hjælp til MitID. Læs om hvad gyldig legitimation er på mitid.dk/legitimation.
  • Husk at medbringe dit MitID, hvis du skal have hjælp til selvhjælp på borger.dk eller MitID.dk. 
    Når du har MitID kan du selv bestille fx sundhedskort, skifte læge eller melde flytning på borger.dk. Har du ikke selv computer til rådighed kan du låne en af bibliotekets.

Det kan du få hjælp til

I den betjente åbningstid kan du ved tidsbestilling få hjælp til:

  • At få oprettet eller genaktiveret MitID
  • Hjælp til at bruge borger.dk og mitid.dk
  • Få hjælp til at give en anden person fuldmagt til at kunne læse med i Digital Post fra offentlige instanser.
  • Give en anden person fuldmagt til at søge om fritagelse på dine vegne fra offentlige instanser.
  • Anmode om fritagelse for digital post fra offentlige instanser
  • Få hjælp til at give en anden person digital fuldmagt 

Uden tidsbestilling kan vi også hjælpe med:

  • Print af behandlerblanketter ved ansøgning om helbredstillæg (optiker, tandlæge eller fodterapeut)
  • Licensnedsættelse
  • Udlevering af batterier til høreapparater
  • Videresendelse af post til kommunen

Vi kan ikke hjælpe med

På bibliotekerne kan vi ikke hjælpe med at udstede eller forny dit pas eller kørekort. Ved behov for dette eller services udover ovenstående skal du i stedet bestille tid ved Borgerservicecentret på Skovvej 20 i Hinnerup.
Ønsker du at ansøge om digital fuldmagt med et værgemål eller en aktiv Fremtidsfuldmagt, skal du også bestille tid ved Borgerservicecentret.

Få hjælp via Den Digitale Hotline
Du kan få hjælp til selvbetjening og digital post ved at ringe til Favrskov Kommunes digitale hotline på tlf. 7020 0000. Du kan ringe mandag-torsdag kl. 8.00-20.00, fredag kl. 8.00-16.00 og søndag kl. 16.00-20.00.